Kamis, 19 November 2015

Cepat marah Faktor Risiko Sindrom Usus

Cepat marah Faktor Risiko Sindrom Usus

Walaupun puncanya tidak diketahui untuk 58000000 Amerika yang mengalami sindrom usus atau IBS, pakar-pakar perubatan percaya bahawa ia adalah satu kesilapan komunikasi antara otak dan saluran usus yang menyebabkan gejala gas menyakitkan, kekejangan, kembung, dan sembelit.

Walaupun gejala-gejala ini berbeza-beza di kalangan pesakit yang mengalami IBS, mereka semua cenderung mempunyai usus yang sensitif kepada unsur-unsur tertentu seperti tekanan dan makanan tertentu; Walau bagaimanapun, punca muktamad sensitiviti ini pada individu tertentu masih tidak diketahui tetapi penyelidik dan saintis telah mengenal pasti faktor-faktor risiko tertentu yang boleh menyumbang kepada pembangunan IBS.

Umur dan Jantina Faktor-faktor Risiko untuk IBS

Walaupun IBS memberi kesan sepuluh hingga lima belas peratus daripada penduduk Amerika Syarikat, ia adalah yang paling biasa didiagnosis pada individu yang berada dalam dua puluhan lewat mereka atau tiga puluhan awal, bagaimanapun, kira-kira empat puluh peratus penghidap IBS didiagnosis yang berumur antara tiga puluh lima dan lima puluh .

IBS juga lebih biasa di kalangan wanita kerana ia boleh menjejaskan dua hingga tiga kali lebih sebagai wanita berbanding lelaki. Ia juga berfikir bahawa genetik boleh memainkan roll sebagai IBS biasanya dilihat pada individu yang mempunyai sejarah keluarga dengan ahli keluarga terdekat seperti ibu bapa atau adik-beradik yang juga mempunyai IBS.

Faktor Risiko psikologi

Tekanan juga merupakan salah satu daripada pencetus utama pada pesakit dengan IBS dan kajian klinikal yang telah dijalankan menunjukkan bahawa individu yang mempunyai sejarah penyalahgunaan termasuk fizikal, mental, atau seksual dan juga lain-lain jenis pengalaman traumatik terdedah kepada gangguan gastrousus termasuk cepat marah sindrom usus. Pakar-pakar perubatan juga telah mengenal pasti gangguan psikologi tertentu yang juga boleh menjadi faktor risiko untuk pembangunan IBS termasuk gangguan panik dan kemurungan.

Perubatan yang lain yang telah dikaitkan dengan pembangunan IBS

Keadaan perubatan lain juga telah dikenal pasti sebagai faktor risiko yang berpotensi untuk pembangunan IBS dan termasuk syarat "sindrom keletihan kronik" yang merupakan keadaan yang menyebabkan individu untuk mengalami keletihan kronik dan teruk.

"Temporomandibular" atau "TM" juga dianggap sebagai satu lagi faktor risiko untuk IBS dan adalah keadaan di mana seseorang individu mengalami ketidakselesaan kronik dan sakit di rahang bawah. Satu lagi keadaan perubatan yang telah dikaitkan dengan pembangunan IBS adalah "Fibromyalgia" atau "FMS" dan adalah keadaan di mana pesakit mengalami kesakitan yang meluas di seluruh badan.

Walaupun keadaan ini telah dikenal pasti sebagai faktor risiko yang berpotensi dalam pembangunan IBS, pakar-pakar perubatan dan saintis percaya bahawa keadaan ini kompleks paling mungkin disebabkan oleh pelbagai faktor risiko yang merangkumi gabungan isu-isu psikologi dan fisiologi termasuk neurotransmitter atau bahan kimia otak yang muncul untuk mengganggu isyarat yang berkomunikasi antara otak dan usus atau usus.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar